Tuesday, March 6, 2007

Måndag/ Tisdag

Måndag:
Fortsättningen av dagen kan knappast bli bättre. Usabilityworkshopen är en hit, inte för att det är mycket nyheter, men för att den tillåter mig att konkretisera mycket av det jag redan vet. Föreläsarna är kunniga, duktiga människor med mycket erfarenhet. Dessutom visar det sig att det är en Microsoftsponsrad tutorial, så det blir mycket ironi ur föreläsarnas synvinkel. En hel del hintar om the Evil Empire, och vid ett tillfälle spelas till och med Imperial March ur Star Wars. Mycket trevligt.

Lunchen lämnar en hel del att önska, men efter ett långt köande hittar jag en sittplats vid en vägg. Strax därefter får jag sällskap av en mycket trevlig japansk-amerikanska vid namn Anne. Anne och jag pratar hela lunchen, och vi kommer bra överens. En trevlig bekantskap. Dagen blir bara bättre och bättre. Efter lunch får jag min första give-away. Ninety-Nine Nights till X-Box 360. Underbart. Vi går igenom en hel del om hur man sätter upp en usability studio, vad man skall testa, när man skall testa det osv. Vid kafferasten springer jag in i Babsi på damrummet. Kärlek! Min älskade energizerbunny ser genast till att introducera mig till en massa människor, och bestämmer sig för att jag skall följa med på en fest. Sagt och gjort, vi bestämmer kl 18.00 utanför Moscone North.

Efter kaffet får jag min andra give-away som är Jade Empires, och posters på Blue Dragon. Utöver det får jag även en nyckelring. När workshopen är slut är jag på väg till Moscone North och springer in i Alessandro, italienare som bor i Danmark. Vi gör sällskap bort till Moscone North och väntar på Babsi. I väntan på henne letar vi oss ner till Motoloungen där vi har hört att det finns blå lysande smycken som både han och jag vill ha. De är slut, men vi får varsin studsboll.

Vi tar oss tillbaka till utgången och väntar på Babsi, och väntar på Babsi, och väntar och väntar... Vi står och pratar om kroppsdelar, vad vi vill ha på oss när vi dör (som kommer av konversationen med Anne tidigare på dagen då vi diskuterade dammodet på kvinnliga avatarer. Frågan alla character designers borde ställa sig är - vill jag verkligen ha på mig det här om jag dör?), och hur farligt det är att röka, egentligen. Alessandro är både trevlig, smart och helt italiensk. Till slut bestämmer vi oss för att gå till festen, som vi egentligen inte är inbjudna till, utan Babsi. Vi travar iväg längs gatorna och hittar till slut Azure bar, där Sam & Max festen håller till. Efter en första nördattack har Alessandro redan druckit en öl och en Long Island Ice Tea och vi har ätit lite gratismat. Vi blir uppringda av Babsi som fastnade i en lounge på Moscone, men som är på väg. Tio minuter senare anländer hon och Lev. Lev har en ny frisyr igen. helt galen, som alltid. Han lovar dyrt och heligt att dansa med mig vid första bästa tillfälle. Vi träffar också Hiro, som jobbar på Nintendo och som Babsi tänker utnyttja för att hitta talare till Nordic Game Conference. Han visar sig ha fem sköldpaddor. Och han är japan, vilket Babsi inte kan motstå.

Flera timmar senare slutar vi att prata om allt mellan himmel och jord - jag har blivit beskylld för att vara en antropolog, och Lev har ätit en halv pizza och vi har även diskuterat hur människor passerar varandra baserat på kön - och vi går hem, var och en till sig. En mycket bra dag. Och jag är nöjd med vad jag lärt mig.

Take-aways:
En bok om usability till mig och en till Terraplay
Ninety-Nine Nights
Jade Empires
Blue Dragonplanscher
En studsboll som lyser när man studsar den
En Xboxnyckelring
Två visitkort från trevliga människor, Anne och Hiroko

Tisdag:
Travar iväg till GDC mobile i förhoppningen att hitta ett par bra lectures att gå på. Jag är lite skeptisk till en del av föreläsningarna, men eftermiddagens sessioner verkar lovande. Får se om jag hittar Babsi, Lev eller Alessandro idag. Jag kan iofs överleva en dag utan fester. Tror jag bestämt.

Sitter för tillfället uppkopplad i motodev nätverket. Riktigt bra uppkoppling faktiskt. Det enda man måste stå ut med är en massa Motorola reklam i popups hela tiden. Nåväl. Dagen har börjat bra, jag har tagit ett bad och jag är fräsch och utvilad.

Ben har också anlänt och kommer att hänga med massa businesspeople i Moscone West, medan jag lär fluffa runt i Moscone North.

Senare:

Jag har fått ett shiny smycke idag. Det är en motorola logo som lyyyser. Men det är ungefär det enda som har lyst på ett positivt sätt. Bra föreläsningar har nämligen bara lyst med sin frånvaro.

Förhoppningsvis kommer det bra grejor i eftermiddag, men jetlaggen har hunnit ikapp. kan vara så att jag heller inte har en Babsi att babbla med idag. Jag är dock tämligen övertygad om att hon inte har övergivit mig. Hon har bara annat att göra. Imorgon lär vi ses igen i vilket fall, hon och jag skall gå på Nordic Game Lounge. Sahweetah!

Jag har blivit överfallen av en indiegamer designer som verkade helt förvånad över att jag hade analyserat spel och tyckte att jag skulle öppna en speldesignstudio med honom i Argentina. Näh..

This is djävulskattungen. Last jetlagger from Stockholm. Signing out.

No comments: