Friday, March 9, 2007

Paul Newmans salladsdressing

Torsdag:
Efter Nintendos keynote gick det utför igen. Det började med Paul Newmans salladsdressing... Som jag fick över hela skjortan, så det resulterade i inköp av en ny GDC t-shirt, eftersom den jag hade fått låg på hotellrummet. Ach!

Sedan träffade jag Randy när jag gick och såg game design utmaningen för i år, the needle and thread. Randy känner nog förmodligen alla människor på hela GDC, men han är trevlig ändå :). Panelen presenterade, ett spel kallades The Tailor's Daughter, speldesigner var Harvey Smith. Inte så imponerande från utmaningens synvinkel. Det var en ganska standardiserad berättelse som mest gick ut på att rädda världen med plush-toys. Den var också by far den sämsta presentationen, eftersom Smith inte kunde komprimera särskilt bra. Han försökte skyla över det med snygg grafik... Sedan kom David Jaffee med Playper, ett vika flygplansspel, som förvisso var bra, men det höll sig inte inom ramarna för designutmaningen. Hans presentation var mest humoristisk, men det berodde förmodligen på att det inte fanns så mycket substans i den. Sist men inte minst, tetris skapare, som hade gjort ett helt underbart kul spel där man skulle försöka ta sig från en sida av ett tyg till ett annat, och det var den absolut bästa presentationen, trots Alexejs något hackiga engelska. Enkel, fokuserad på det som var viktigt, och framförallt inom ramarna för utmaningen. Alexej vann, för övrigt. Den bästa påföljande frågan var varför panelen av speldesigners enbart bestod av män, vilket jag personligen också fann lite utmanande. Men bortsett från det var det en trevlig utmaning, förutom det faktum att precis som det sagts tidigare i både den här bloggen och på andra ställen runtom, så lider branschen av ett enormt inavel. Det kommer bara in gamers, och deras enda erfarenheter är andra spel, så det blir en nedåtgående spiral.

Efter den föreläsningen träffade jag Babsi och Lev igen och jag fick en knapp med papermint loggan på. Myschigt. Vi gick till LocoRoco föreläsningen och efter den sprang jag iväg på en föreläsning som jag idiotiskt nog trodde var bra eftersom den handlade om webben. Det var en annan föreläsning jag försökte gå på, men det var fullsmockat. Istället lyssnade jag på Ralph Koster och web 2.0 i en timme. Och det var väl okej, om han inte hade trott sig om att vara en mycket bättre föreläsare än han var. Det var kort sagt ett brandtal.

Fredag:
Idag hoppas jag att jag springer in i Anne, Babsi, Lev, Gilles... alla som jag har träffat och haft kul med, så jag får lov att säga det till dem. Nu på morgonen är det ett möte med Codeglue som gäller om GoWaKu, och senare får vi se vart det hela bär iväg. Jag hoppas på en bra sista dag på GDC.

No comments: