Thursday, March 8, 2007

Parties och takeaways

Onsdag:
Jag kommer till konferensen ganska tidigt och sitter och surfar och bloggar lite innan jag äter frukost. Imorgon får jag nog ta något annat än deras förbaskade bagels... Bläh. Jag tar även en survey som finns i norra hallen och får en T-shirt. Försöker se till så att jag får en till pojkvännen, men de har slut på en del storlekar, så det får bli en till mig istället. Idag väntar lite businessgrejer om mobile communities och liknande, en keynote och en women in games gathering i IGDAs regi.

På Women in Game Development-mötet springer jag in i både Heather och Anne. Heather är en bekant från Nordic Game Conference då vi bodde 10 pers i en stuga på landet. Det blir ett trevligt återseende, eftersom vi genast kommer på en ny företagsidé som handlar om trosförsäljning på nätet. Vi kapitaliserar på japanska businessmäns till synes outtömliga behov av använda trosor, och funderar på att A) Fixa någon slags roll-on som man kan preparera trosorna med, B) hyra in indiskor eller kinesiskor att ha trosorna på sig en dag och sedan skepp. Det var mer än så, men det vill jag inte gå in på här .Det blir många nya visitkort att hålla reda på. Anne och jag gör sällskap till Sonys keynote, som visar sig vara riktigt trevlig. Vi får ett kik på LittleBigPlanet som är ett helt fantastiskt roligt spel. Med resultatet att jag naturligtvis måste skaffa mig en PS3 också. Gah!







Sedan tar jag mig över till västra hallen och springer in i Babsi. Babsi har inte tiiiid med mig, så jag fortsätter på egen hand till nästa lecture. Och väntar... i 20 minuter, men det kommer ingen föreläsare. Ingen hit alls.

Jag går på Expo istället. Inget swag! Vad är detta? Alla har typ pennor och små studsbollar! Vart är allt godis? Vart är alla roliga prylar?! Jag plockar på mig en massa tidningar att ta med till kontoret och sedan går jag över till norra hallen igen. Jag har fortfarande inte lyckats träffa Ben, men han riner och säger att han förmodligen inte kommer på Nordic Game Lounge. Tråk. Nåväl, Babsi har övertalat mig om att jag måste komma, så det får jag väl gå på. jag travar in på expot i norra hallen och hämtar min biljett och stöter på både trevliga och otrevliga personer.

Sedan är det lunch... Samma jävla mackor varje år. Jag blir så trött... Nåja... Man kan inte få allt här i livet.

Efter lunch är det Experimental Game Design föreläsning från 14.30 till 17.00. Gud vad jag saknar speldesign... Jag tror jag måste lära mig använda någon nifty game engine, så att jag också kan kasta mig in i speltillverkning. Första halvan är kul. Andra halvan är en öken. Men Heather pratar på första delen, så den ser jag med glädje på. Springer in i Randy i pausen, men han har heller inte tid med mig. Vad är detta? Är jag så otroligt tråkig att prata med? *suck*

Efter föreläsningen tar jag mig tillbaka till hotellet med min minst sagt tunga väska. Sedan somnar jag på sängen och vaknar med ett ryck kl 7. Ooops... Nu är det Nordic Game Lounge, och jag känner definitivt inte för att gå, men jag travar iväg i alla fall. Jag har lovat Babsi att dansa med henne. Nåväl, sagt och gjort. Väl inne på festen, som ligger farligt nära SFs mindre bra områden att röra sig i på natten, så står det en lapp om att man skall lämna sitt visitkort. Jag får för mig att det är obligatoriskt eller något, så det gör jag. Föga anar jag vad som väntar... Väl inne på festen springer jag in i Oskar och Mitri. Mitri och jag står och pratar en bra stund, sedan travar jag vidare och springer in i två gamla Sulakekollegor. Trevliga sådana. Helt plötsligt börjar det snurra en tomte uppe i taket... Det här är något jag aldrig har fattat med eventfester... Måste man ha performanceart som är så taffligt gjort? Om de inte hade varit så pretto hade det faktiskt varit snyggt att se på men nu blir det bara fånigt. Efter att tomten i taket har landad så överger jag mina Sulakekollegor. Ännu mera runttravande, och så hittar jag Niklas från gamla UDS tiden, och vi pratar en liten stund. Jag skaffar mig en Red Bull i baren och travar upp på balkongen. Per pratar om hur BRA vi är, alla jublar och så... det mest oväntade. Nokia lottar ut 6 st N73or och jag vinner en. Det var alltså DET visitkorten var till för? Humhum... Som att det inte är nog springer jag in i Gilles, som också var med i stugan i Falsterbo. Gilles och jag sätter oss och pratar om kameror på övervåningen. Ett kort break för en aria ur Lucia di Lammermoor avbryter våra funderingar om fotografering, och sedan kommer Lev intravande! Whee! Han kommer upp till oss och vi pratar en bra stund till. Babsi dyker också upp, men musiken är rent bedrövlig. Och på för hög volym. Alla måste skrika för att göra sig hörda. Typiskt. Vi dansar lite men inte med någon större entusiasm.

Det slutar i vilket fall med att jag, Gilles, Lev, Babsi och två till sitter och leker lekar i sluttampen av festen. På vägen ut springer jag in i Tom och Hiro, och det är riktigt trevligt att se Hiro igen. Sedan tar jag en midnattspromenad tillbaka till hotellet, och somnar.

Takeaways:
LittleBigPlanet - Måste ha!
GDC T-shirt
Edge
Game Developer
Nokia N73

No comments: