Tuesday, September 25, 2007

Möten - ett företags livsblod

Idag är det möten som gäller. Från kl. 9 på morgonen till 14.30 på eftermiddagen. Är det inte ljuvligt så säg. Men faktum är att jag ser fram emot dagen, det betyder att jag inte behöver tänka så mycket på egen hand utan kan ta andra till hjälp.

Jag sov från 3-ish till 5 inatt så jag är inte så pigg idag, men det löser sig med tillräckligt mycket socker i blodet. Det värsta är att jag inte har mer än ett giltigt skäl kvar till varför jag inte sover, och så mycket vill jag inte vara påverkad av just det. Får försöka släppa det, så gott det går. Så är det med Kaos. Man vet aldrig vart det tar vägen, och det är långt innan man har nått botten, hence kaos.

"Kaos, av grekiskans kháos, bl.a.: den tomma omätliga rymden, egentligen gap, avlägset besläktat med khainein, gapa; se f. ö. gom. Jfr den fornnordiska mytologiens Ginnunga gap"
Hämtat från svensk etymologisk ordbok.

"1) om den omätliga rymd som enl. den gre­kiska kosmogonien existerade före världens skapelse, fylld av en formlös massa varav den ordnade världen uppstått, ävensom om den formlösa massa l. den oordnade materia varav den ordnade världen uppstått; äv., i anslutning till den grekiska kosmogonien, i allmännare anv., om ett tänkt urtillstånd; äv, bildl.
Jag (dvs. Kupido) och mijn Moder äre the som vppe­hålla Werlden; .. osz förvthan faller Werlden, i ett ögnableck, vthi sitt förste Chaos, och oska­pade öde. STIERNHIELM Lycks. 2 (1650,1668).
Chaos, eller Ämnet til den ännu oformade Verlden. ( GJÖR- WELL o.) BERGKLINT Sam, 262 (1775).
Som .. / Ur Chaos djupa famn och Elementrens krig, / Natu­ren reddes ut. GYLLENBORG Bält 292 (1785).
Ur sitt Chaos skapelsen går fram. FAHLCRANTZ 1: 35 (1835, 1863).
Till en början förefanns (i världens urtillstånd) den oordnade materien, vanligen kal- lad "kaos". ARRHENIUS Kem. 2 (1919).
ÖSTERGREN (1929).

2) bildl.: oredig o. förvirrad massa, oredig sammanblandning; tillstånd av oreda o. förvir- ring, oreda, villervalla.
RP 10: 656 (1644).
De gamlas kunskap .. (om naturalhistorien) var endast et chaos af en hop namn. Linné Stenr. 16 (c. 1747).
Lagstiftningen (i vårt land), helst den ekonomiska, befinner sig uti ett ., intrassladt chaos. ALM- ALM- AmH 1: 68 (1840).
Ordningen (inom statens samlingar) var .. mindre god; i vissa delar rådde ett fullständigt kaos. ODHNER i 2SAH 62: 49 (1885). Ett kaos av stelnade men glödheta större eller mindre (lava.)block. SvD(B) 1928 nr 313, s. 11.
"
Hämtat från SAOB

Idag är jag för övrigt rik igen, lönen har kommit. Nu är bara frågan vad jag skall göra med den. Betala hyran är en plan. Köpa ett bonsaiträd till att vanvårda till döds är en annan. Zodiac lockar.

No comments: