Wednesday, October 10, 2007

Ayn Rand och Bioshock

Efter två dagar med feber och ont har jag fått näsan över vattenytan igen.

Det har skrivits en hel del om hur Bioshock inspirerats av Ayn Rands objektivism. Eftersom jag aldrig har varit i kontakt med Rand så köpte jag hennes bok "Atlas Shrugged" - det är det verket som närmast förknippats med Bioshock. Det jag, efter att ha läst lite mer än hälften av den 1000 sidor tjocka boken, uppfattar är att Bioshock möjligtvis har ytliga drag gemensamt med "Atlas Shrugged", men knappast mer än så.

Att en samhällelig elit drar sig undan från resten av världen - check, det köper jag.

Att de sedan misslyckas i sitt uppsåt - där börjar Rands bok och Bioshock definitivt skiljas åt. Hela boken är genomsyrad av en kampvilja, ett uppror mot det meningslösa och menlösa i människans existens. Ayn Rand på Wikipedia

Jag håller inte med Rand fullt ut, men jag beundrar styrkan i hennes filosofi. Och jag förstår inte hur folk som har läst boken kan se annat än en ytlig parallell med spelet. Det som genomsyrar "Atlas Shrugged" är nämligen inte enbart en vilja att producera, att skapa ett värde, utan även att TA ANSVAR för det man gör. Och det finns inte i det elitistiska samhälle som gått åt skogen på botten av havet i staden Rapture. Där har man istället frångått sitt eget ansvar och struntar i konsekvenserna av sitt handlande.

Boken är för övrigt antingen en av de bästa böcker jag någonsin läst, eller en av de mest långdragna och tråkiga. Jag kan inte bestämma mig riktigt. Men den upprör, den berör och den får mig att tänka, och sådana böcker måste vara bra. Om inte för något annat så för själen.


Och en annan sak som är bra för själen... Thentes blog. Jag undrar om han är singel? =)

No comments: