Friday, October 12, 2007

Halv fyra and counting

Klockan är 03:28 på morgonen och jag vaknade nyss. Hur pigg som helst. Efter att ha sovit i... fem timmar.

Eftersom jag är pigg skall jag inte klaga på att jag inte kan sova, bara glatt konstatera att - hey - jag kan inte sova. Så morgonen kommer att gå åt till att bygga pappersprototyper av ett flödesschema - som bara ökar i komplexitet och minskar i antal flödessteg ju mer jag arbetar på det - samt åt att försöka skriva lite mer om voodoo. Tove och Anders har fått vänta lite för länge på mina texter. Det är tur att de vet varför jag har prokrastinerat i alla fall. Jag tycker verkligen inte om när jag tappar farten på det här viset. Men nu känns allt hanterbart igen. Fast det där svänger ju så fort...

Jag hittade "Le Rite Sacré" i mina gömmor också, och till min stora förvåning var det 1) nästan färdigt, 2) efter genomläsning faktiskt riktigt bra. Jag är förvånad. En del av mina scenarion är inte så spelbara, men det här verkar vara ett som faktiskt GÅR att spela och som till och med kan tänkas vara riktigt roligt. Synd att jag inte har en Götterdämmerungspelgrupp... I vilket fall som helst så skall jag PFD:a det och lägga upp det på hemsidan. Göttersidan måste rensas rätt rejält i vilket fall som helst, så jag har skrivit en lång, lång, lång lista på min whiteboard.

Jag har också hittat anteckningarna till "Lover's Walk" igen. Ett Etherscopescenario som jag faktiskt också har upptäckt funkar. Det kanske är ett resultat av att jag har börjat förenkla, plocka bort sådant som inte behövs, rensar bland orden... Om man läst min blog så vet man ju att jag ibland formligen spyr ur mig formuleringar. Eller som Wille så träffande beskrev det

"dina formuleringar är som att öppna en burk surströmming och få innehållet att explodera i ansiktet".


"Kattmanuskriptet" har också tagit form. Eftersom Götterdämmerung saknar metafysik (ja, jag vet att jag tjatar om det här, men det är SÅ viktigt! Att de inte ens har övervägt att styra upp de faktiska mekanismerna bakom magi, religion och filosofi stör mig något grymt. Vad skall man då hänga upp sina äventyr på?) så har jag helt sonika snott den som finns i Kult. Så det här blir ett Götterdämmerungscenario med en lätt touch av cenobiter. En doft av bränt kött och ruttnande tarmar... Härligt.

"Stockholmstriptyk" har jag också hittat igen och har börjat fila på en passage med "Gentlemannen" i huvudrollen. Det första äventyret är "Dr. Brunaeus Kabinett", och även han kommer att vara en smula makaber. En smula... Killen är helt sjuk i huvudet...

"Caput Mortuum" är ett annat GD-äventyr som har fått vänta för länge. Det är inspirerat av en novell som förekommer i en av Hellboy-böckerna, såtillvida att jag lånat antagonisten därifrån, men jag skall se till att blanda in lite tempelriddare i smeten också. Man kan aldrig få för mycket tempelriddare i sconesen. Yum.

Nåväl. Mina surströmmingsmeningar har fått tiden att knalla på. Nu är klockan snart fyra och jag skall sätta igång med dagens arbete. I helgen blir det workshop och arbetsmöte.

No comments: