Thursday, October 25, 2007

Vi har en käs kulturminister....

Vår kulturminister anser att spel inte är så viktiga. Och hon har noterat följande:

–Nej, jag är inte säker på att man ska ge sig in med statligt stöd och därigenom styra mediet mot något som staten tycker är bättre smak. Däremot har jag noterat att de allra flesta i spelbranschen är män. Då frågar man sig, om jag bara tänker högt, om det kunde vara intressant att stimulera skapandet av alternativa spel där man kanske kan locka fler tjejer att spela?


Och där skulle inte statliga bidrag till mediet ge något förstås?

Gudars, jag är så upprörd nu att jag inte kan skriva. Kvinnan är ett hot mot min mentala stabilitet. Varför, varför, varför röstade jag inte i förra valet?! (Ok, jag bodde i Finland och det var krångligt, men ändå....) *stön*

De stora spelbolagen klarar sig utan stöd (åtminstone just nu, men det fanns en tid då till och med de hade problem), men indiestudios hade verkligen haft nytta av att få bidrag - de har en möjlighet att utforska mediet på ett sätt som inte stora spelbolag har. Stora spelbolag måste nämligen lyssna på de som betalar, dvs förläggarna.

Det krävs att man får mer utrymme att experimentera för att verkligen utveckla spel som kultur och som konstform.

EDIT:
Och som en extra godbit dyker den här artikeln upp i SvD också. Spel som hjälper AHDH-sjuka kan också hjälpa malariasjuka. Och det är ju helt värdelöst och bör inte stödjas med statliga medel, eller hur?

No comments: