Friday, November 23, 2007

Artiklar om Stockholms Filmfestival

Hittade ett par artiklar om Stockholms Filmfestival som jag tycker är läsvärda.

Intervju med Cecilia Miniucchi om hennes utmärkta film "Expired"

En kort artikel om "vad som är sevärt" som faktiskt ger många goda tips.

Paul Schrader (som skrivit manus till bland annat "Taxi Driver", "American Gigolo" och "The Walker" uttalar sig om mediet film och dess utdöende. Mycket bra och intressant intervju, speciellt eftersom han bland annat tar upp spel som en faktor till varför film blivit mindre viktigt.

En kort notis om Juno finns med i den här artikeln, även om jag inte direkt håller med om vad som sägs.

Lite om filmen Control som handlar om Ian Curtis, sångare i Joy Division. Som jag ville se, men som sålde slut på tre minuter. Ungefär.

Man får väl trösta sig med att man har katalogen hemma. Det är det mest värdefulla man kan få på en festival. Deras katalog. Jag använde alltid Fantastisk Filmfestivals katalog som en shoppinglista när jag bodde i Malmö. Helt underbara filmer.

Kvar på filmlistan finns "Breath" av Kim Ki-duk ikväll kl 18.00, "Eastern Promises" av David Cronenberg ikväll kl 21.00, "I'm a Cyborg, But That's OK" imorgon kl 15.00 och "Manufacturing Dissent" på söndag kl 22.00. Men jag orkar förmodligen inte se "Manufacturing Dissent", så det får bli 60:- i sjön där. Jag är redan helt sliten av att både jobba och springa som en tok på biografer...

Sedan är det inget kul att se på film utan någon att diskutera den med.

Dagens playlist:
Kate Bush - Deeper Understanding
Tori Amos - I Can't See New York
Kate Bush - This Woman's Work
PJ Harvey - Silence
Promise & the Monster - Sheets

No comments: