Monday, November 19, 2007

Tabula Rasa, SWG, WoW och unikt gameplay

Jag hade en diskussion med en hög mycket trevliga människor för ett par veckor sedan. Diskussionen rörde sig på området huruvuda spelare ville ha unikt gameplay i MMO eller inte. En av kamraterna, låt oss kalla honom Wille, påpekade att det måste finnas spelare som vill ha unikt gameplay, medan jag hävdade att spelföretagen hellre satsade på störst userbase för minsta ansträngning.

Eftersom jag aldrig släpper taget om diskussioner där jag känner att jag kunde ha fört fram ett bättre argument måste jag ju nu plocka upp den här nyheten från DN. Azeroth är alltså större än Sverige... Jämför med användarsiffrorna som citeras (i en förvisso helt opålitlig källa) på wikipedias artikel om Star Wars Galaxies. Ställ dig sedan frågan, vilken användarbas vill du helst ha? 200.000 eller 9.3 miljoner? Jag är inte förvånad över att Tabula Rasas designer Richard Garriott gick på mainstreamdesignen. Jag har för övrigt bloggat om det på engelska här.

Med detta kan jag med gott samvete släppa den diskussionen och om den skulle komma upp igen så skall jag försöka komma ihåg just det här. I vilket fall som helst har Susanne Möller en hel del intressant att säga om spel som kultur, och varför man alltid måste dra in nyttoperspektivet i speldebatten. Läs. Och Riksförbundet Goodgame har ett bloginlägg där Orvar Säfström sägs ha sagt något liknande.

Nu skall jag försöka ägna mig åt lite speldesign och sluta äta lunch och bli upprörd.

EDIT: ...och datorspelsbranschen mår bra, säger Per. Ha! Nu kan jag namedroppa honom också. För jag... ehr... "känner" ju honom. Jag har i vilket fall varit med när han var full...

No comments: