Friday, November 2, 2007

Elizabeth

Idag knatar jag glatt iväg på bio och ser Elizabeth. Nio år efter den första filmen (som jag såg igår igen) kommer en ... erh... uppföljare med Cate Blanchett återigen i rollen som Elizabeth I. Jag måste erkänna att mitt nyfunna historieintresse gör filmen lite extra spännande. Tyvärr har den fått rätt dålig kritik (SvD, DN, Expressen och Aftonbladet), men jag vill se den ändå. Och det skall jag, för jag bokade precis plats på Söderpalatset till ikväll.

Eftersom jag är lite filmgalen (men bara lite) så tänker jag tipsa om fler filmer som har lösa beröringspunkter med den här filmen.

Framförallt måste jag framhålla Samantha Morton, som är en så otroligt skicklig skådespelerska att hon till och med får en film som "Minoirity Report" att lysa. Filmen jag tänker tipsa om heter Code 46, och det är en lågmäld, intelligent och framförallt känslomässig sci-fi-rulle som tar upp genteknik, lite i samma anda som Gattaca, men i mina ögon mycket bättre. Här är det en relation som står på spel. Tim Robbins spelar den manliga huvudrollen, även det med briljans. Tycker man om Samantha Morton, och medicinska gråzoner så skall man definitivt se den.

En annan film jag kommer att tänka på, men den här gången i den historiska genren är The Libertine, berättelsen om John Wilmott, Earlen av Rochester, med Johnny Depp i huvudrollen. Precis som titeln antyder handlar det om en libertin. Rochester är en promiskuös och lössläppt man, och man får följa hans förfall genom filmen. Den är så välspelad och så känslomässigt berörande att den stannade med mig en lång period efteråt. Rochester dog av syfilis och hans långsamma väg ner i helvetet dokumenteras utan skygglappar. Mycket bra film. Depp är briljant som Rochester.

Stage Beauty handlar om skådespelaren Ned Kynaston som var med om den reform inom den brittiska teatern som tillät kvinnor i teaterroller. Tidigare var det förbjudet för kvinnor att inta scenen, men runt 1660 så upphävdes det förbudet. Kynaston spelade i början av sin karriär enbart kvinnor och han var även känd som en av de vackraste kvinnogestaltarna i London. Billy Cudrup gör verkligen ett helt fantastiskt porträtt av Kynaston och med i filmen är också Clare Danes som råkar vara en av mina favoritskådespelerskor. Mycket romantisk och mycket vacker och även det en studie i förfall, men den här filmen är lite mer positiv än The Libertine.

The Emperor & the Assassin är en kinesisk historisk film om den förste kejsaren av Kina. Li Gong spelar kejsarens älskarinna som skickas till kungadömet Han för att spionera. Det är en tragisk och otroligt vacker film, Kaige Chen har regisserat. Kan ju även i samma andetag nämna Temptress Moon och Farewell my Concubine som också är regisserade av Kaige Chen och med Li Gong i roller. Strålande filmer båda två, de två sista har dessutom Leslie Cheung i huvudrollen, och hur kan man motstå det? Men tragiskt, ack så tragiskt.

För dem som vill se Cate Blanchett kan jag varmt rekommendera Heaven där hon spelar mot en annan favorit, Giovanni Ribisi. Filmen är skriven av Kieslowski, men regisserad av Tom Tykwer. Den är riktigt bra. Ett fynd.

No comments: