Saturday, November 17, 2007

Att skriva för konvent - del 1: Synopsis

Varandes en handlingens person som jag är tänker jag dela med mig av lite kunskap. Det här är första blogginlägget om hur man skriver för konvent. Lämpligtvis börjar jag med ämnet synopsis, eftersom det är första kontakten konventet och skribenten har med varandra.

Jag skall lägga upp informationen på min hemsida också, vid ett senare tillfälle. Det kan hända att jag utökar informationen här med exempel på synopsis som vi fått in till GothCon och SydCon, men jag måste kolla med författarna först för att se så att de går med på att dela med sig av sina alster. I vilket fall som helst kommer det att komma exempel på synopsis om jag så måste skriva dem själv. Banne mig!


Att skriva synopsis


Vad är ett synopsis?
Synopsis är ett ord lånat från engelskan och betyder sammanfattning, i det här fallet är det en sammanfattning av äventyret du har tänkt dig att skriva.

Längd

Ett synopsis bör inte vara längre än kanske en eller två A4-sidor (för böcker säger man att en sida per 25 sidor bok är lämpligt). Dels för att det inte skall innehålla en massa onödig information och dels för att du vill att din läsare skall komma från början till slut. Tänk också på att kolla med konventet du skriver för om de har några särskilda krav.

Vad skall ett synopsis innehålla?
Som tidigare nämnts är ett synopsis en sammanfattning av ditt äventyr. Det innebär att alla viktiga scener, allt som driver äventyret framåt, inklusive slutet, måste finnas med. Synopsis skall inte innehålla platsbeskrivningar, spelledarpersonbeskrivningar eller bakgrund, om det inte är absolut nödvändigt för att driva berättelsen.

Om du vill kan du också introducera rollpersonerna. Det här gäller främst i äventyr där de spelar en viktig roll för att driva berättelsen.

Skrivarråd:

  • Vad är haken? - Vad är det som drar in rollpersonerna i handlingen? Vad är det som får dem att vilja utforska ditt scenario? Det här bör ALLTID finnas med.

  • Försök att få stämningen i scenariot att framgå - om du skriver torrt som fnöske om ett äventyr som är humoristiskt är det förmodligen ingen som tror att du kan skriva roligt. Det här är en fin balansgång mellan att hålla sig kort och att ändå ge synopsiset en viss charm.

  • Utelämna inte information - skriv inte “när de upptäcker hemligheten faller hela deras tro på det Svenska rättsväsendet”. Hemligheten är uppenbarligen viktig. Ta med den.

  • Skriv från början till slut - alla viktiga scener, introduktion, konfrontation, klimax och slut måste finnas med. Du måste alltså veta vart du vill ta vägen med ditt äventyr redan innan du skriver det, och för att konventsarrangörerna skall kunna bedöma om ditt äventyr passar på konventet måste de veta att du har en plan för det.



EDIT: JULAFTON!
Jag sitter nu, efter att ha dragit ut hela min garderob och rotat igenom min backuplåda med CD-skivor, och går igenom en skattkammare av gamla konventsscenarion. Landhajen från BSK -97, Skymning över Hindenburg från LinCon -99, Mexican Shootout från SydCon 9 (?), Förbannelsen från SydCon ingen aning, men det gick samma år som Förnedringen som jag också hittade här, Inspector Pooh, Skälmarnas Furste från SolCon... Jag har scenarion skrivna av Gargarisma! Velour! Shit! Snacka om att sitta på en skatt! Helt galet. Nu kommer jag inte komma långt på skriverierna idag, jag kommer att sitta och läsa scenarion istället! Det betalar sig uppenbarligen att ha varit utbytesspelledare för miljarders olika konvent.

No comments: