Friday, November 16, 2007

Stockholms nya stadsbibliotek & Habbo

Läser i både SvD och DN att Delphinium vann tävlingen om nya Stadsbiblioteket.

Jag blir glad. Inte för att det är det (i mitt tycke) bästa förslaget, utan för att det är Heike Hanada som har vunnit. Vad det gäller juryns utlåtande så håller jag med Peder Alton i DN. Det är genomförbart och det är realistiskt. Dessutom kommunicerar det ju med gatan...

Arkitektur är kul. Framförallt är det roligt att höra vad som sägs runtom byggnaderna, varför vissa beslut togs och varför man valt att gå i en viss riktning med en design.

Gör dig själv en tjänst. Titta upp ifrån trottaren med jämna mellanrum. Det kan vara rätt fantastiskt.

Jag läser också i SvD att Habbo Hotell ligger illa till i konsumentverkets ögon. Jag är inte förvånad. Jag jobbade ju på Sulake ett tag som speldesigner och vet vilka enorma problem det var med alla köpmodeller och avtal hit och dit. Nu jobbade jag förvisso inte på just Habbo Hotel, utan Habbo Islands, men man hörde ju pratet. Och det gällde i princip hur man bäst skinnade barnen på slantar. Betalmetoder. Mycket sådant prat. Konstigt nog mest bland managementfolket. Designers och programmerare pratade mer om vad som kunde tänkas vara kul.

No comments: